top of page

Produktutvikling og merkevarebygging

Oppdatert: 21. nov. 2022

Historien om Spotless Pro

- den geniale støvoppsamleren fra Toolsinvent.

Av og til er det viktig å stoppe opp og se seg tilbake. Det kan gi ny driv og motivasjon. Å evaluere og reflektere før en går videre er viktig.


Forrige uke hadde vi en sånn dag. Vi gikk tilbake til start og mimret gjennom årene vi har hatt i Toolsinvent AS med utvikling og merkevarebygging.


Utrolig hvor fort vi glemmer alt som har skjedd. Men etter søk i bilder, eposter, tidligere innlegg på sosiale medier og avsjekk med nettverket vårt så fikk vi historien på plass. Ble så inspirert at vi måtte måtte lage dette blogginnlegget.


Vi deler historien vår i håp om at det kan inspirere nye gründere.


Det tar tid å vokse når vi skal utvikle og produsere egne produkter, bygge merkevare, og ikke minst holde oss til organisk vekst.

Starten


I 2008 startet vi utviklingen av det produktet som i dag er kjent for de fleste elektrikere i landet som Spotless Pro - den geniale støvoppsamleren fra Toolsinvent AS.


Oppdraget startet med at vi (gründerne Rolf og Hege) måtte få på plass downlights/spotter i nytt hus hvor alle møbler alt var flyttet inn. Vi ville ikke ha gipsstøv overalt. Kasser til downlights var montert i taket, men vi hadde altså utsatt å bore ut hull. Litt krise egentlig og en annen historie. Rolf er elektriker og han satte i gang med godt engasjement og driv. Vi tok det vi fant i garasjen først.


Vi kunne ikke være de eneste som hadde behov for et slikt produkt. Alle skulle jo ha downlights/spotter i takene sine. Vi ville lage et solid produkt som kunne brukes av elektrikere i proffmarkedet. Det ble produsert utallige tegninger og flere prototyper for testing. ISITEC i Grimstad var vår første samarbeidspartner på utvikling.


Her en en av de første prototypene i test ute hos kunde. Denne versjonen hadde til og med hull for tilkobling til støvsuger.


Toolsinvent AS ble stiftet 1. mai 2011. Da hadde vi landet på at dette produktet måtte ut i markedet. Vi hadde brukt mye tid på å finne navn både på firma og produkt.


Støpeformen til den endelige beholderen ble bestilt, og etter at prøveproduksjonen ble godkjent startet for alvor produksjon av Spotless Pro i Kina i 2011. Produktet kom til Norge ferdig montert og emballert, og de aller første i Würth sitt design.


Avtalen med Würth var ikke så innbringende som vi hadde håpet på. Vi valgte Würth for å få produktet fort inn på markedet. Würth ville dog satse mindre på elektro, og vi ble enige om å terminere avtalen med dem allerede samme år.


Vår første logo og egen designhåndbok kom på plass mars 2012. Levert av Hallogo. Det var stor stas. Fra da av kom Spotless Pro til Norge ferdig montert og emballert i eget design.


På de første utgavene av Spotless Pro var gummipakningen limt fast på beholderen og det fulgte med en løs hullsagholder og verktøy til å montere den. I dag er gummipakningen løs og kan skiftes ut ved behov. Vi har også tilleggsprodukter i dag som Spotless Pro TOP86 og Servicekit.


Arbeidet med å få Spotless Pro inn som lagervare hos de store elektrogrossistene i Norge stod nå for døren.


En av våre største kunder ble Lyskomponenter. De solgte Spotless Pro i vårt design i starten. Videre bestemte vi oss for å la Spotless Pro bli en del av sortimentet til det nye datterselskapet til TLG (The Light Group); QI (Quick Install). Fra 2013 ble Spotless Pro solgt med Quick Install merke og emballasje. Helt klart litt nedtur når vi så veldig gjerne ville bygge merkevaren vår, men behovet for å få solgt produktet gikk foran.




Produksjon i Norge

Det var ikke uproblematisk å ha produksjon i Kina. Vi ønsket bedre kontroll på produksjonen. Det var for lang leveringstid og transportkosten var stor. Vi startet prosessen med å få produksjonen hjem til Norge i 2015. Lokalt søkte vi opp produsenter og leverandører og så at dette kunne vi få til. Avtaler ble gjort.


23. desember 2015 fikk vi telefon om at støpeformen fra Kina var mottatt hos kommende produsent i Lillesand. Det var et noe sjokkerende syn. Forma så ikke bra ut, men vår nye habile produsent fikk orden på den.


Fra januar 2016 av ble Spotless Pro produsert i Norge. Montering av Spotless Pro ble selvfølgelig utført i garasjen (som viktige gründerbedrifter gjør) inntil volumet ble såpass stort at vi måtte se oss om etter hjelp og ikke minst plass. Løsningen ble Varodd. I denne prosessen terminerte vi også avtalen med Quick Install, sommeren 2016.



Samtidig tok vi en beslutning om å satse for fullt. Det var nå eller aldri. Fra august 2016 var det ikke lenger en bedrift ved siden av det ordinære arbeidet. Rolf gikk inn i 100% stilling med fokus på å utvikle Toolsinvent AS.


Produksjonen var hentet hjem til Norge med støtte fra Innovasjon Norge, og med god hjelp og støtte fra Innoventus Sør. For alvor startet da reisen med å bygge egen merkevare. Flere andre produktidéer var også godt i gang på tegnebrettet.



Fra den første messen vi var på i november 2016, EliSør.



Nytt design

Flere elementer gjorde det viktig og nødvendig for oss å få på plass ny oppdatert logo og design. Det var for mange mennesker som var involvert i utforming av alt vi produserte og vi hadde behov for å samle alt og få en gjennomgående solid merkevare. I februar 2017 var den nye logoen og profilen vår på plass. Monoform var leverandøren, og det er denne profilen vi lever etter den dag i dag. Vi kjører en så gjennomgående profil vi kan for å bli gjenkjent og husket.


I 2021 inngikk vi også et samarbeid med fotograf Daniela Halvorsen. Det å få et ensartet uttrykk i alle produktbilder er viktig. Stilen på bildene matcher godt med vårt nye design og vi er veldig fornøyde. Vi tror elektrikere kjenner godt til oss nå og hva vi leverer.







Fra august 2018 begynte også Hege i 100% stilling i Toolsinvent.

Nå var det igjen et steg opp, og full fokus på å få fart på familebedriften Toolsinvent. Dette skulle vi jo leve av. Noe av jobben ble å rydde på lager og å pakke om fra gammel til ny emballasje.



Fra 1 til 100 på 6 år

Fra vi stod på egne bein i 2016 med et produkt, har familiebedriften Toolsinvent AS i dag ca 100 produkter i salg med egen logo. Vi selger i all hovedsak til elektrogrossister i Norge. Enkelte forhandleravtaler har vi også. Produktene våre er tilgjengelige for bedrifter og privatpersoner som ikke handler hos grossister via vår egen nettbutikk som kom opp å gå sommeren 2019. Nå i 2022 inngikk vi også leverandøravtale med EL-PROFFEN som er Norges største elektrikerkjede.


Reisen med produktutvikling og merkevarebygging er på ingen måte slutt...


  • Vi skal fylle på med egenutviklede smarte produkter,

  • og produkter vi tilpasser vårt sortiment

  • basert på håndverkernes behov.

  • Vi vil tilby produkter som effektiviserer håndverkerens arbeid

  • Hovedkategorien vår er fortsatt verktøy og festemateriell til elektromarkedet.

  • Stort fokus på kvalitet til god pris.

  • Så mye som mulig skal produseres i Norge,

  • og selvfølgelig på en så miljøvennlig måte som mulig.

  • Sosial bærekraft er blitt viktig for oss.

  • Vi skal fortsette å sette ut arbeid til bedrifter lokalt som tilbyr tjenester vi kan dra nytte av innen arbeid- og inkludering.


Dette skal vi klare gjennom Pålitlighet, Drivkraft og Engagement.



Hva har vi lært?

At det tar tid å utvikle produkter

At det er kostbart å utvikle produkter

At produkter kun blir bedre av å lytte til tilbakemeldinger og endre kontinuerlig

At det å vokse organisk går seint, men at det er viktig for oss

At det er helt avgjørende med gode samarbeidspartnere

At det tar tid å bygge kjennskap til produkter i markedet, spesielt det første.

At det tok tid og energi å komme inn i hyllene til elektrogrossistene

At det er energikrevende å overbevise håndverkere

At det er ok også å selge til privatmarkedet på nett

At bekymringer går i bølger

At det er viktig å ha fokus på målet

At det er viktig å feire målstreker

At vi lærer veldig bra av dårlige beslutninger

At selvutvikling, selvledelse, disiplin er vesentlige faktorer for å lykkes som gründer

At det er et godt stykke igjen å gå før bærekrafttanken går på autopilot i alle ledd hos alle

At fleksibiliteten ved å være gründer er gull

At ingenting kommer gratis

At tidvis manglede nattesøvn fører til grubling og løsninger

Og at vi lærer fortsatt...hver dag...



Her kan du se alle våre produkter; toolsinvent.no

bottom of page